Dinizuli
Dinizuli er Danmarks ældste spejderløb – måske også verdens? Det har i alle årene været kendt som ”årets barske”. Selvom løbet er hårdt er det dog, sammenlignet med de andre løb i adventureligaen, et løb hvor alle kan være med, uanset om man er ny til adventureligaløb eller en erfaren ligadeltager.
Navnet Dinizuli stammer helt tilbage fra selveste Baden-Powell. Dinizuli er nemlig navnet på den zuluhøvding han stjal de oprindelige træperler fra, som vi i dag ser om halsen på Gilwell spejdere. Derfor indeholder løbet også altid en audiens hos selveste zuluhøvdingen, der dog gerne skifter karakter, alt efter løbets tema.
Det er et traditionsrigt løb der lægger vægt på de gamle spejderdyder, hvorfor der også lægges særlig vægt på turn-out, så det giver f.eks. bonus at medbringe patruljens stander under opgaveløbet.
Løbet består traditionelt af 5 discipliner som er:
Tilmeldingsopgave
Dag O-løb
Opgaveløb
Gennemgående opgave
Nat-O-løb.
Tilmeldingsopgaven bliver stillet og bedømt af en gammel, lokal pigepatrulje, som ellers er uafhængige af løbet. Der bliver altid fokuseret på kreativitet, funktion og udførelse og den stilles indenfor årets tema.
Dag O-løbet er nogle gange traditionelt og andre gange slet ikke. Det vi kan love er at hver patrulje får udleveret ét kort og at det så gælder om at samle flest poster indenfor den fastsatte tid.
Opgaveløbet består af 8 poster. De har hvert år samme emner; bål, signalering, førstehjælp, hinderbahn, den barske, pioneer, samarbejde og afslutningsvis; audiens hos Kong Dini.
Undervejs skal man arbejde på den gennemgående opgave samt bære på en skrøbelig genstand, som selvfølgelig skal leveres tilbage til kongen intakt, hvilket giver anledning til besvær, ærgrelse og gode grin.
Nat O-løbet foregår gennem skoven fra afslutningsposten på opgaveløbet, og tilbage til skolen hvor vi skal sove. Igen vil patruljerne få udleveret ét kort, og flest point opnås på flest muligt korrekt klippede poster indenfor den fastsatte tid.
Der er hvert år et nyt tema som bliver offentliggjort d. 1. januar sammen med oplægget til tilmeldingsopgaven.
Ranger Challenge er et tværkorpsligt spejder- og FDF-løb arrangeret af Ree Park Safari i samarbejde med otte af Danmarks ungdomskorps.
Som navnet Ranger Challenge antyder, er det overordnede tema for løbet rangere i Afrika, og løbet tager udgangspunkt i rangernes arbejde for at beskytte udryddelsestruede dyr mod bl.a. krybskytter.
Rangerne i Afrika er savannens vogtere. Rangerne i Afrika benytter mange af de samme principper som spejdere og FDFere gør brug af. De skal kunne færdes i naturen uden at sætte spor. De skal kende til planter og dyr og skal kunne følge både dyrenes og krybskytternes spor. De skal kunne lave mad over bål og udnytte naturens ressourcer, når de er væk fra campen i længere tid ad gangen.
Ree Park Safari har en camp i Kenya - Karen Blixen Camp - som, udover at indgå i parkens avlsprogram, arbejder sammen med de lokale rangere i deres store arbejde med at passe på naturen og på de dyr, der lever i området. At bruge rangernes arbejde som udgangspunkt for et spejder- og FDF-løb er derfor oplagt.
Arbejdet med at beskytte truede dyrearter fra udryddelse er en af Ree Park Safaris mærkesager, og igennem løbets tema sættes der fokus på netop truede dyrearter. Løbet har nemlig til formål – udover at teste deltagernes spejderevner - at øge deres viden og bevidsthed omkring truede dyrearter. Desuden vil alle entréindtægter fra Ranger Challenge blive doneret til de rangere, som Karen Blixen Camp arbejder sammen med, som støtte til deres vigtige opgave.
Spejder5kamp består af 5 discipliner: Opgaveløb, orienteringsløb, forhindringsbane, en hemmelig disciplin og en gennemgående opgave, typisk af håndværksmæssig karakter.
Det er forskelligt fra 5kamp til 5kamp, hvilke spejderfærdigheder, I skal kunne for at klare jer bedst gennem løbet, så derfor er det bare med at få trænet i alt fra båltænding og primimad til krydsbesnøringer og kortlæsning og meget meget mere.
Spejder5kamp bliver afholdt på og i omegnen af Spejdercentret Gurredam.